Informator broj 22/2022 od 25.11.2022.

Iz novog broja časopisa "Informator" izdvajamo:

  • Uvećanje penzija, vrednosti opšteg boda i novčanih naknada propisanih Zakonom o PIO za 9% vrši se počev od isplata za novembar 2022. godine
  • Predloženi su izmene i dopune Zakona o budžetskom sistemu i Zakon o budžetu RS za 2023. godinu
  • Predložene su izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje
  • Planiranje mogućeg broja lica za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje u javnom sektoru za 2023. godinu

Datum izdanja: 25. novembar 2022.

Obim: 130 strana, Format: A5

  Poruči


   Elektronsko izdanje časopisa

 

SADRŽAJ:

I. AKTUELNI STATISTIČKI I DRUGI PODACI I INFORMACIJE

  • Podaci o prosečnim bruto zaradama po zaposlenom u septembru 2022. godine
    • Bruto zarade po opštinama i gradovima u Republici Srbiji u septembru 2022. godine
  • Podaci o prosečnim zaradama bez poreza i doprinosa (neto) po zaposlenom u septembru 2022. godine
    • Neto zarade po opštinama i gradovima u RS u septembru 2022. godine
  • Prosečne zarade po zaposlenom po oblastima delatnosti u septembru 2022. godine
  • Medijalna zarada u septembru 2022. godine
  • Podaci za obračun otkupne cene stana po Zakonu o stanovanju
  • Izvršavanje zakonske obaveze zapošljavanja osoba sa invaliditetom - na osnovu podataka o prosečnoj zaradi u septembru 2022. godine
  • Stopa poreza, poreska olakšica i stope doprinosa za obavezno socijalno osiguranje prilikom obračuna zarada i naknada zarada od 1.01.2022. godine
  • Najniža i najviša osnovica za obračun i plaćanje doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za 2022. godinu
  • Podatak za usklađivanje naknade za vreme bolovanja koje se isplaćuje na teret RFZO za novembar 2022. godine
    • Pregled podataka u 2022. godini
  • Minimalna neto i bruto zarada za novembar i decembar 2022. godine
  • Godišnji lični koeficijent za kalendarsku godinu u kojoj se ostvaruje pravo na penziju
  • Poznat je podatak o visini naknade za rad predsednika i članova u nadzornom odboru javnog preduzeća u 2023. godini
  • Objavljeni su Usklađeni najviši iznosi lokalne komunalne takse za držanje motornih drumskih i priključnih vozila, osim poljoprivrednih vozila i mašina - u primeni od 1.12.2022. godine

II. PORESKI TRETMAN PRIMANJA KOJA IMAJU KARAKTER ZARADE, NAKNADE TROŠKOVA I DRUGIH PRIMANJA ZAPOSLENIH

  • Primanja koja imaju karakter zarade
  • Prava i fiskalni tretman za isplate naknada troškova i drugih primanja zaposlenima

III. PROPISI KOJE JE NARODNA SKUPŠTINA RS USVOJILA NA DRUGOJ SEDNICI DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA U 2022. GODINI, SPORAZUMI I MEMORANDUMI KOJE SU USVOJILA NADLEŽNA MINISTARSTVA I OBAVEŠTENJA O STUPANJU NA SNAGU POJEDINIH MEĐUNARODNIH PROPISA

  • Usvojeni zakoni
    • Novi zakon
    • Izmene zakona
    • Zakoni o potvrđivanju međunarodnih ugovora i sporazuma
  • Sporazumi i memorandumi koje su usvojili Ministarstvo spoljnih poslova i Ministarstvo omladine i sporta
  • Obaveštenja o stupanju na snagu međunarodnih propisa donetih u prethodnom periodu

IV. UVEĆANJE PENZIJA, VREDNOSTI OPŠTEG BODA I NOVČANIH NAKNADA PROPISANIH ZAKONOM O PENZIJSKOM I INVALIDSKOM OSIGURANJU ZA 9% VRŠI SE POČEV OD ISPLATA ZA NOVEMBAR 2022. GODINE

  • Uvećanje penzija i najnižeg iznosa penzija počev od isplate za novembar 2022. godine
  • Uvećanje vrednosti opšteg boda počev od isplate za novembar 2022. godine
  • Uvećanje naknada pogrebnih troškova počev od isplate za novembar 2022. godine
  • Usklađivanje naknade za pomoć i negu drugog lica počev od isplate za novembar 2022. godine
  • Uvećanje naknada zarada invalida rada II i III kategorije počev od isplate za novembar 2022. godine

V. PREDLOZI ZAKONA KOJE JE VLADA RS UTVRDILA NA SEDNICI OD 17.11.2022. GODINE I UPUTILA NARODNOJ SKUPŠTINI RS NA RAZMATRANJE I USVAJANJE

VI. PREDLOŽENI SU IZMENE I DOPUNE ZAKONA O BUDŽETSKOM SISTEMU I ZAKON O BUDŽETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2023. GODINU

  • Utvrđen je Predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu
    • Izmene pojedinih definicija pojmova koji se koriste u zakonu (izmene u članu 2. Zakona o budžetskom sistemu)
    • Utvrđivanje spiska korisnika javnih sredstava (izmene u članu 8. Zakona o budžetskom sistemu)
    • Nova fiskalna pravila - opšta i posebna (promenjen je član 27e Zakona o budžetskom sistemu)
    • Budžetski kalendar (promenjen je član 31. Zakona o budžetskom sistemu)
    • Objavljivanje budžeta, Fiskalne strategije, Konsolidovanog izveštaja RS (izmene u članu 45. Zakona o budžetskom sistemu)
    • Promena naziva Komisije za primenu međunarodnih računovodstvenih standarda za javni sektor (izmene u članu 75a Zakona o budžetskom sistemu)
    • Odredbe koje nisu ušle u prečišćen tekst
  • Utvrđen je Predlog Zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu
    • Procenti povećanja plata, počev od plate za januar 2023. godine (član 9. Predloga Zakona o budžetu)
    • Osnovice za obračun i isplatu plata za državne službenike i nameštenike, zaposlene u Poreskoj upravi i Upravi carina, lekare i ostale zdravstvene radnike u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija i funkcionere - počev od plate za januar 2023. godine (član 10. stav 1. Predloga Zakona o budžetu)
    • Osnovice za obračun i isplatu plata za sudije, javne tužioce, zamenike javnih tužilaca, predsednika i sudije Ustavnog suda - počev od plate za januar 2023. godine (član 10. st. 2. i 5. Predloga Zakona o budžetu)
    • U 2023. godini planirana su sredstva za dodatak za ostvarene rezultate rada nameštenika i za napredovanje državnih službenika (član 11. Predloga Zakona o budžetu)
    • Izvršavanje obaveza prema korisnicima budžetskih sredstava i prioritet u izvršavanju rashoda za robe i usluge korisnika budžetskih sredstava (čl. 12. i 15. Predloga Zakona o budžetu)
    • Obaveza uplate 50%, odnosno 100% dobiti, odnosno viška prihoda nad rashodima, u budžet Republike Srbije (član 16. Predloga Zakona o budžetu)
    • Ograničenje isplate određenih primanja i primanja zaposlenih radi poboljšanja materijalnog položaja i uslova rada za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava RS i korisnike sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje u 2023. godini (član 17. stav 1. Predloga Zakona o budžetu)
    • U 2023. godini ne mogu se povećavati naknade za rad predsednika i članova komisija u javnom sektoru (član 18. Predloga Zakona o budžetu)
    • Planiranje ukupnih sredstava potrebnih za isplatu plata za 2023. godinu zaposlenih koje se finansiraju iz budžeta lokalne vlasti (član 44. st. 1, 2, 3. i 4. Predloga Zakona o budžetu)
    • Ograničenje isplata određenih primanja i primanja zaposlenih radi poboljšanja materijalnog položaja i uslova rada za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava lokalne vlasti u 2023. godini (član 44. st. 6, 7. i 8. Predloga Zakona o budžetu)

VII. PREDLOŽENE SU IZMENE I DOPUNE ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA I ZAKONA O DOPRINOSIMA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE

  • Predložene su izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana
    • Uvođenje samooporezivanja po osnovu godišnjeg poreza na dohodak građana (čl. 5. i 92. ZPDG)
    • Oporezivanje prihoda fizičkih lica koja ostvaruju prihode od autorskih i srodnih prava, kao i po osnovu ugovorene naknade (tzv. "FRILENSERA") - na koje se porez plaća samooporezivanjem
      • Normirani troškovi - visina i način njihovog usklađivanja (čl. 12a i 12b ZPDG)
      • Prihod od autorskih i srodnih prava na koji se porez plaća samooporezivanjem - poreska osnovica, normirani troškovi i poreska stopa (čl. 55, 56. i 58. ZPDG)
        • Poreska osnovica i normirani troškovi
        • Stope poreza (20% i 10%)
      • Prihod od ugovorene naknade za izvršeni rad fizičkih lica - "frilensera", na koji se porez plaća samooporezivanjem - poreska osnovica, normirani troškovi i poreska stopa (čl. 85. i 86. ZPDG)
        • Poreska osnovica i normirani troškovi
        • Stopa poreza (20% i 10%)
      • Podnošenje poreske prijave za prihode fizičkih lica - "frilensera" od ugovorene naknade od autorskih i srodnih prava i ugovorene naknade za izvršeni rad na koje se porez plaća samooporezivanjem (član 95. ZPDG)
    • Preciziran je pojam lične zarade (član 13. ZPDG)
    • Neoporezivi iznos zarade povećan je sa 19.300 dinara na 21.712 dinara mesečno, od 1.01.2023. godine (član 15a ZPDG)
    • Produženo je pravo poslodavca na povraćaj dela plaćenog poreza u procentu od 65%, 70% i 75% po osnovu zarade novozaposlenih lica (propisanih čl. 21v i 21d ZPDG) - do 31. decembra 2023. godine
    • Produžen je rok za podnošenje obaveštenja o opredeljenju da vrše isplatu lične zarade, za lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata (član 33a ZPDG)
    • Preciziran je rok za podnošenje zahteva za paušalno oporezivanje (član 42. ZPDG)
    • Precizirane su odredbe koje se odnose na prihode na koje se samooporezivanjem utvrđuju i plaćaju porezi (član 100a ZPDG)
    • Pravno-tehnička usklađivanja odredbi ZPDG
  • Predložene su izmene i dopune Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje
    • Menjane su odredbe kojima se uređuje osnovica doprinosa za ugovorene naknade za koje je lice dužno da samo obračuna i uplati doprinose za obavezno socijalno osiguranje - "frilenseri" (član 28. ZDOSO)
    • Usklađena je odredba koja se odnosi na primenu najniže osnovice (član 36. stav 3. ZDOSO)
    • Snižena je stopa doprinosa za PIO sa 25% na 24%, odnosno sa 11% na 10% (član 44. stav 1. tačka 1) i stav 2. tačka 1) ZDOSO)
    • Produženo je pravo poslodavca na povraćaj dela plaćenih doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u procentu od 65%, 70% i 75% po osnovu zarade novozaposlenih lica - zaključno sa 31. decembrom 2023. godine (čl. 45. i 45v ZDOSO)
  • Pregled obaveza po osnovu poreza i doprinosa kod samooporezivanja prema dva opciona modela samooporezivanja ugovorene naknade fizičkih lica - "frilensera" i primeri obračuna
    • Primer obračuna

VIII. FISKALNE OLAKŠICE ZA ZAPOŠLJAVANJE NOVIH LICA /u skladu sa predloženim izmenama Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje/ - TABELARNI PRIKAZ

  • Oslobođenje od plaćanja poreza i doprinosa za zapošljavanje novih lica u 2023. godini
  • Oslobođenje od plaćanja poreza i doprinosa za zapošljavanje novih lica u 2024. i 2025. godini

IX. PREDLOŽENE SU IZMENE I DOPUNE ZAKONA O PORESKOM POSTUPKU I PORESKOJ ADMINISTRACIJI

  • Branilac po službenoj dužnosti - novi pravni institut (član 16a ZPPPA)
  • Propisana je obaveza podnošenja poreske prijave za godišnji porez na dohodak građana isključivo u elektronskom obliku (član 38. stav 9. ZPPPA)
  • Brišu se odredbe kojima se odlaže donošenje rešenja o prinudnoj naplati poreza ako je podnet zahtev za odlaganje plaćanja poreza dok se ne odluči po tom zahtevu (član 77. stav 6. ZPPPA)
  • Dopunjene su odredbe koje se odnose na zapisnik o poreskoj kontroli (član 128. stav 6. ZPPPA)
  • Precizirane su i dopunjene odredbe koje se odnose na mere privremene zabrane obavljanja delatnosti u toku poreske kontrole (član 131. ZPPPA)
  • Proširen je skup mera koje poreski inpektor može narediti usmenim rešenjem (član 133. ZPPPA)
  • Dopunjene su odredbe koje se odnose na rukovođenje (član 167. ZPPPA)
  • Propisano je novo poresko krivično delo i kazna koji se odnose na nedozvoljen promet opreme za fiskalizaciju (član 175a ZPPPA)
  • Propisano je novo poresko krivično delo i kazna koji se odnose na nedozvoljen promet računovodstvenih i drugih softvera (član 175b ZPPPA)
  • Dopunjene su odredbe koje se odnose na novčane kazne i zaštitnu meru zabrane vršenja određenih delatnosti u trajanju od šest meseci do tri godine kod ponavljanja istog prekršaja u roku od dve godine od dana pravosnažnosti osuđujuće presude za prekršaj (član 182a ZPPPA)

X. PREDLOŽENE SU IZMENE I DOPUNE ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU

  • Predložene izmene u oporezivanju porezom na imovinu
    • Predlaže se visina umanjenja vrednosti dograđenog objekta obveznika poreza na imovinu koji ne vodi poslovne knjige, po osnovu amortizacije (član 5. ZPI)
    • Predlaže se da se garaže u kojima se (u celini ili u pretežnom delu) obavlja registrovana delatnost, razvrstavaju u poslovne objekte (član 6b ZPI)
    • Predlaže se preciziranje osnovice poreza na imovinu za nepokretnosti obveznika koji je osnovan u poreskoj godini (član 7b ZPI)
    • Predlaže se način utvrđivanja poreske osnovice u slučaju kad je obveznik u poslovnim knjigama evidentirao objekat ali ne i pripadajuće zemljište (član 7b ZPI)
    • Predlaže se način utvrđivanja poreske osnovice u slučaju kad obveznik vrednost zemljišta i vrednost objekta u poslovnim knjigama nije iskazao odvojeno a jedinica lokalne samouprave je samo za jednu od tih nepokretnosti utvrdila prosečnu cenu (član 7b ZPI)
    • Predlaže se izmena dana nastanka poreske obaveze na budućoj stvari po osnovu pravnog posla (član 10. ZPI)
    • Predlaže se izmena dana nastanka poreske obaveze za zgrade u izgradnji za koje građevinsku dozvolu izdaje nadležno ministarstvo ili organ autonomne pokrajine (član 10. ZPI)
    • Predlaže se usaglašavanje odredbe koja uređuje dan prestanka poreske obaveze sa izmenama odredaba koje uređuju nastanak poreske obaveze (član 10a ZPI)
  • Izmene u oporezivanju porezom na nasleđe i poklon i porezom na prenos apsolutnih prava
    • Predlaže se odlaganje prenošenja nadležnosti za utvrđivanje, naplatu i kontrolu poreza na nasleđe i poklon i poreza na prenos apsolutnih prava, sa Poreske uprave na jedinice lokalne samouprave - do 1. januara 2024. godine
    • Predlaže se proširenje predmeta oporezivanja na prenos prava trajnog korišćenja parking mesta u otvorenom stambenom bloku ili stambenom kompleksu (čl. 14. i 23. ZPI)
    • Predlaže se izmena nastanka poreske obaveze kod poreza na prenos apsolutnih prava (član 29. ZPI)
    • Predlaže se da kod prenosa prava trajnog korišćenja parking mesta u otvorenom stambenom bloku i stambenom kompleksu, koji se vrši ugovorom, poreska obaveza nastaje danom zaključenja tog ugovora (član 29. ZPI)
    • Predlaže se dopuna odredbe koja uređuje poresko oslobođenje kod kupovine prvog stana, u cilju usaglašavanja sa vrstama upisa (svojina, susvojina i zajednička svojina) - član 31a ZPI
  • Primena zakona na započete postupke utvrđivanja poreza

XI. PREDLOŽENA JE IZMENA ZAKONA O PENZIJSKOM I INVALIDSKOM OSIGURANJU /promena načina usklađivanja penzija/

  • Efekti izmenjenog načina usklađivanja penzija počev od 1.01.2023. i vanrednog usklađivanja počev od penzije za novembar 2022. godine
  • Posledice izmene načina usklađivanja penzija
  • Ukupno povećanje penzija, vrednosti opšteg boda i novčanih davanja počev od 1.01.2023. godine

XII. RADNI ODNOS NA ODREĐENO VREME DRŽAVNIH SLUŽBENIKA OD 1.01.2023. GODINE ZASNIVAĆE SE PO IZMENJENIM PRAVILIMA

  • Pravo učešća na internom konkursu (član 50. Zakona o državnim službenicima)
  • Radni odnos na određeno vreme (član 63. Zakona o državnim službenicima)
  • Nastavljanje rada na neodređeno vreme (član 63a Zakona o državnim službenicima)

XIII. FISKALNI TRETMAN ISPLATE ZAPOSLENIMA I ČLANOVIMA UPRAVE PO OSNOVU BONUSA (tzv."TRINAESTA PLATA") IZ PROCENJENE DOBITI I UČEŠĆA ZAPOSLENIH U OSTVARENOJ DOBITI ZA 2022. GODINU

  • Fiskalni tretman isplate bonusa, tzv. "trinaeste plate" zaposlenima iz procenjene dobiti za 2022. godinu (karakter zarade)
    • Isplata bonusa u vidu "trinaeste plate" zaposlenima koji se nalaze na porodiljskom odsustvu ili na bolovanju
    • Isplata bonusa - tzv. "trinaeste plate" licima koja u momentu obračuna bonusa više nisu u radnom odnosu kod isplatioca
  • Fiskalni tretman isplate zaposlenima učešća u ostvarenoj dobiti za 2022. godinu (karakter drugih prihoda)
  • Fiskalni tretman isplate bonusa članovima uprave (karakter drugih prihoda)
    • Isplata licu koje je osnivač privrednog društva u kome je zasnovao radni odnos
  • Nemogućnost isplate bonusa u 2022. i 2023. godini za korisnike budžetskih sredstava budžeta Republike Srbije i lokalne vlasti i korisnike sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje

XIV. PLANIRANJE MOGUĆEG BROJA LICA ZA NOVO ZAPOŠLJAVANJE I DODATNO RADNO ANGAŽOVANJE U JAVNOM SEKTORU ZA 2023. GODINU

  • Utvrđivanje broja izvršilaca koji se bez saglasnosti mogu zaposliti kod korisnika javnih sredstava u 2023. godini
    • Zaokruživanje decimalnog broja
  • Izuzeci od ograničenja
  • Dodatno radno angažovanje
    • Izuzeci od ograničenja kod dodatnog radnog angažovanja
    • Mogućnost zapošljavanja u 2023. godini kod korisnika javnih sredstava koji su novoosnovani u 2022. godini
  • Pretpostavke za novo zapošljavanje
  • Postupak za pribavljanje saglasnosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje
    • Ovlašćenje za odlučivanje
    • Način podnošenja molbe
    • Maksimalno moguće povećanje broja zaposlenih u javnom sektoru u srednjoročnom fiskalnom periodu od 2021-2023. godine
    • Nerealizovane saglasnosti iz prethodne kalendarske godine
    • Obaveza objavljivanja kadrovskih podataka
    • Prekršaji