PDV broj 10/2026 od 06.10.2026.

Izdvajamo iz ovog broja:
  • Pravilnikom o PDV-u propisani su novi obrasci koji će od 1.01.2027. zameniti dosadašnje /osvrt na razlike između novih obrazaca, koji će biti u primeni od 1.01.2027. godine i starih obrazaca, koji se primenjuju do 31.12.2026. godine/
  • Promene iznosa akciza na pojedine derivate nafte (olovni benzin, bezolovni benzin i gasna ulja)
  • Značaj utvrđivanja mesta prometa dobara i usluga - sa posebnim osvrtom na utvrđivanje mesta prometa usluga
  • Objavljena su tri nova pravilnika koja su doneta za primenu Zakona o duvanu

Obaveštavamo pretplatnike da uz ovaj broj časopisa „PDV“ šaljemo:

 

SADRŽAJ broja 10/2026:

PRAVILNIKOM O PDV-u PROPISANI SU NOVI OBRASCI KOJI ĆE OD 1.01.2027. ZAMENITI DOSADAŠNJE /osvrt na razlike između novih obrazaca,koji će biti u primeni od 1.01.2027. godine i starih obrazaca, koji se primenjuju do 31.12.2026. godine/

  • Spisak obrazaca koji su u primeni do 31.12.2026. godine i spisak novih obrazaca koji će biti u primeni od 1.01.2027. godine
  • Uporedna analiza novih i starih obrazaca (poreska prijava, pregled obračuna i obrasci za refakciju)
    • Uporedna analiza polja propisanih u Obrascu PPPDV – Poreska prijava PDV (koji važi do 31.12.2026. godine) i polja propisanih u Obrascu PP PDV – Poreska prijava PDV, sa pripadajućim prilozima (koji važi od 1.01.2027. godine)
      • Poređenje polja u starom Obrascu PPPDV sa poljima u novom Obrascu PP PDV
    • Uporedna analiza polja propisanih u Obrascu POPDV – Pregled obračuna PDV za poreski period (koji važi do 31.12.2026. godine) i polja propisanih u Obrascu PPP PDV
      • Preliminarna poreska prijava PDV, sa pripadajućim prilozima (koji važi od 1.01.2027. godine)
      • Poređenje polja u Obrascu POPDV sa poljima u Obrascu PPP PDV i Prilogu 1
    • Poređenje novih obrazaca zahteva za refakciju PDV i za refundaciju PDV-a, koji su u primeni od 1.01.2027. godine, sa obrascima koji se primenjuju do 31.12.2026. godine
      • Obrazac REF 1 – Zahtev stranog obveznika za refakciju (stari – novi)
      • Obrazac REF 2 – Zahtev humanitarne organizacije za refakciju (stari – novi)
      • Obrazac REF 3 – Zahtev tradicionalne crkve, odnosno verske zajednice za refakciju (stari – novi)
      • Obrazac REF 4 – Zahtev diplomatskog i konzularnog predstavništva, odnosno međunarodne organizacije za refakciju (stari – novi)
      • Obrazac RFN – Zahtev kupca prvog stana za refundaciju PDV (stari – novi)

PRIMENA PROPISA O AKCIZAMA

  • Promene iznosa akciza na pojedine derivate nafte (olovni benzin, bezolovni benzin i gasna ulja)
    • Propisi kojima je regulisano smanjenje iznosa akciza
    • Iznosi akciza na olovni benzin, bezolovni benzin i gasna ulja u 2026. godini – hronološki pregled
  • Iznosi refakcije plaćene akcize koji se mogu ostvariti za gasna ulja u periodu od 15.02. do 11.10.2026. godine (u skladu sa svim izmenama propisa u tom periodu)
  • Rokovi za plaćanje i podnošenje poreskih prijava za akcizne proizvode – jednom ili dva puta mesečno – u zavisnosti od vrste akciznog proizvoda
    • Sastavljanje i podnošenje poreske prijave (Obrazac PP OA) o obračunu akcize za obračunske periode 16-30. septembar 2026. i 1-15. oktobar 2026. godine
    • Podnošenje poreske prijave o obračunu akcize na električnu energiju za krajnu potrošnju za obračunski period septembar 2026. godine – na Obrascu PP OAELKPG (rok za podnošenje je 15.10.2026. godine)
    • Podnošenje poreske prijave o obračunu akcize na komprimovani prirodni gas koji se koristi za pogon prevoznih sredstava za obračunski period septembar 2026. godine – na Obrascu PP OAELKPG (rok za podnošenje je 15.10.2026. godine)
  • Obaveza dostavljanja podataka preko sistema e-akciza – rok za dostavljanje izveštaja za III kvartal 2026. godine je najkasnije do 15.10.2026. godine
    • Obaveza vođenja evidencije o preuzetim, iskorišćenim, oštećenim i neiskorišćenim kontrolnim akciznim markicama, odnosno markicama sa QR kodom i dostavljanja izveštaja
    • Obaveza proizvođača, odnosno uvoznika da dostave oštećene i neiskorišćene markice cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe
    • Kaznene odredbe

PRIMENA PROPISA O PDV-u

  • Značaj utvrđivanja mesta prometa dobara i usluga – sa posebnim osvrtom na utvrđivanje mesta prometa usluga
    • Normativna uređenost mesta prometa dobara i usluga
    • Način određivanja mesta prometa dobara
      • Mesto prometa dobara u slučaju kada se dobra šalju, odnosno prevoze primaocu
      • Mesto prometa dobara u slučaju ugradnje ili montaže dobra
      • Mesto prometa dobara u slučaju kada se dobra ne otpremaju, odnosno prevoze
      • Mesto prometa dobara kod isporuke vode, električne energije, gasa i energije za grejanje, odnosno hlađenje
      • Mesto prometa dobara u slučaju komisione ili konsignacione prodaje
      • Mesto prometa u slučaju kada se promet dobara vrši u brodu, letelici ili vozu
    • Način određivanja mesta prometa kod usluga
      • Određivanje mesta prometa usluga kao opšti slučaj
      • Određivanje mesta prometa kao izuzetak od opšteg pravila
      • Način određivanja mesta prometa za usluge koje se najčešće pojavljuju u praksi
      • Utvrđivanje mesta prometa za pomoćne usluge u vezi sa prevozom, kao što su utovar, istovar i pretovar
      • Utvrđivanje mesta prometa za usluge iznajmljivanja prevoznih sredstava
      • Način utvrđivanja mesta prometa za usluge radova na pokretnim stvarima
      • Način utvrđivanja mesta prometa za usluge savetnika, inženjera, advokata, revizora i sličnih usluga, kao i prevodilaca za usluge prevođenja, uključujući i usluge prevođenja u pisanom obliku
      • Način utvrđivanja mesta prometa za usluge ekonomske propagande
      • Način utvrđivanja mesta prometa za usluge posredovanja
      • Način određivanja mesta prometa za usluge u vezi sa nepokretnostima, uključujući i usluge posredovanja kod prometa nepokretnosti
    • Tabelarni pregled izuzetaka kod određivanja mesta prometa usluga
  • Refakcija PDV-a stranim diplomatskim i konzularnim predstavništvima i međunarodnim organizacijama – rok za podnošenje zahteva na Obrascu REF 4 po isteku III kvartala je 30. oktobar 2026. godine
  • Podnošenje zahteva za paušalno oporezivanje za 2027. godinu (rok za podnošenje je 2. novembar 2026. godine)
    • Uslovi koje fizičko lice koje obavlja samostalnu delatnost mora da ispuni da bi u 2027. godini plaćalo paušalno porez
    • Podnošenje zahteva za paušalno oporezivanje za 2027. godinu
    • Rok za podnošenje zahteva i sadržaj zahteva
    • Prestanak prava na paušalno oporezivanje u toku 2027. godine
      • Prestanak prava na paušalno oporezivanje u toku 2027. godine po rešenju poreskog organa
      • Prestanak prava na paušalno oporezivanje u toku 2027. godine ukoliko obveznik poreza na prihode od samostalne delatnosti postane obveznik PDV-a
        • Prestanak prava na paušalno oporezivanje obveznicima poreza na prihod od samostalne delatnosti koji se moraju evidentirati za PDV u toku 2027. godine
        • Prestanak prava na paušalno oporezivanje obveznicima koji se opredele za plaćanje PDV-a u 2027. godini

PRIMENA PROPISA O DUVANU

  • Obaveza dostavljanja izveštaja od strane proizvođača, obrađivača i prerađivača duvana za III kvartal 2026. godine na obrascima 1-7 – do 12.10.2026. godine
    • Podaci koje dostavljaju proizvođači duvana – na obrascima br. 1, 2, 3, 4. i 5
    • Podaci koje dostavljaju obrađivači duvana – na Obrascu broj 6
    • Podaci koje dostavljaju prerađivači duvana – na Obrascu broj 7
  • Objavljena su tri nova pravilnika koja su doneta za primenu Zakona o duvanu
    • Donet je Pravilnik o izgledu, sadržini i načinu isticanja oznake o zabrani prodaje duvanskih i srodnih proizvoda maloletnim licima /stupio na snagu 3.10.2026. godine/
    • Donet je Pravilnik o tačnom položaju opšteg upozorenja i informativne poruke na pojedinačnom pakovanju rezanog duvana koji se prodaje u različitim oblicima kesica /primenjuje se od 1.06.2027. godine/
    • Donet je Pravilnik o položaju, dizajnu, obliku i sadržaju kombinovanih zdravstvenih upozorenja na duvanskim proizvodima /primenjuje se od 1.06.2027. godine/