Informator broj 22/2025 od 13.11.2025.

Izdvajamo iz ovog broja:
  • Vlada RS je usvojila predloge novih zakona i predloge za izmene i dopune niza postojećih zakona i uputila ih Narodnoj skupštini na razmatanje i usvajanje
  • Poreski tretman davanja novogodišnjih i božićnih poklona, kao i organizovanja propratnih događaja od strane poslodavca
  • Obračun amortizacije za 2025. godinu (računovodstvena i poreska amortizacija)

SADRŽAJ broja 22/2025:

I. AKTUELNI STATISTIČKI I DRUGI PODACI I INFORMACIJE

II. PROPISI KOJE JE NARODNA SKUPŠTINA RS USVOJILA NA DRUGOJ SEDNICI DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA

III. VLADA RS JE USVOJILA PREDLOGE NOVIH ZAKONA I PREDLOGE ZA IZMENE I DOPUNE NIZA POSTOJEĆIH ZAKONA I UPUTILA IH NARODNOJ SKUPŠTINI NA RAZMATANJE I USVAJANJE

  • Pregled pojedinih predloženih novih zakona i izmena i dopuna postojećih zakona
  • Predložene su izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana
    • Od 1. januara 2026. godine neoporezivi iznos zarade se povećava na 34.221 dinar mesečno
    • Produžen je period primene postojećih olakšica za zapošljavanje novih lica u skladu sa čl. 21v i 21d ZPDG – do 31. decembra 2026. godine
    • Smanjen je rok sa tri na dve godine, u vezi sa gubitkom prava na prethodno ostvareni poreski kredit na račun poreza na dohodak građana, prilikom ulaganja u alternativni investicioni fond (član 89a ZPDG)
    • Izmena roka u kome se podnosi poreska prijava za prihode pomoraca (član 95. ZPDG)
    • Preciziranje nadležnosti Poreske uprave kojoj se podnose poreske prijave (član 98. ZPDG)
  • Predložene su izmene i dopune Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje
    • Produženje perioda primene postojećih olakšica za zapošljavanje novih lica u skladu sa čl. 45. i 45v ZDOSO – do 31. decembra 2026. godine
  • Predložene su izmene i dopune Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji
    • Predmet ZPPPA
      • Predlaže se dopuna odredbi koje se odnose na oblike javnih prihoda koje utvrđuju, naplaćuju i kontrolišu jedinice lokalne samouprave
    • Prinudna naplata poreza
      • Predlaže se dopuna opštih odredbi o prodaji nepokretnosti
      • Predlaže se dopuna odredbi koje se odnose na prodaju nepokretnosti neposrednom pogodbom
    • Poreska kontrola
      • Predlaže se dopuna odredbi koje se odnose na poresko rešenje koje se donosi u poreskoj kontroli
    • Poreski prekršaji
      • Predlaže se izmena odredbi koje se odnose na posebne poreske prekršaje i poreske prekršaje poreskih obveznika – fizičkih lica
    • Odredbe Predloga izmena ZPPPA koje nisu ušle u prečišćen tekst

IV. VLADA RS UTVRDILA JE PREDLOG ZAKONA O BUDŽETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2026. GODINU (osvrt na pojedine odredbe tog zakona)

  • U 2026. godini povećavaju se za 5,1% osnovice za obračun i isplatu plata zaposlenih u državnim organima i javnim službama (član 9. Predloga Zakona o budžetu)
    • Osnovice za obračun i isplatu plata za državne službenike i nameštenike, zaposlene u Poreskoj upravi, Upravi carina i Upravi za trezor, lekare i ostale zdravstvene radnike u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija i funkcionere – počev od plate za januar 2026. godine
      • Maksimalna zarada u javnom sektoru počev od zarade za januar 2026. godine
    • Osnovice za obračun i isplatu plata za sudije, glavnog javnog tužioca i javnog tužioca, predsednika i sudije Ustavnog suda – počev od plate za januar 2026. godine
    • Utvrđuje se jedinstvena osnovica za obračun i isplatu plata zaposlenih u ustanovama predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja, visokog obrazovanja i učeničkog i studentskog standarda i zaposlenih u ustanovama socijalne zaštite – počev od plate za januar 2026. godine
    • Povećavaju se za 5,1% osnovice za obračun i isplatu plata počev od januara 2026. godine kod ostalih korisnika budžetskih sredstava i korisnika sredstava za obavezno socijalno osiguranje
  • U 2026. godini planirana su sredstva za dodatak za ostvarene rezultate rada nameštenika i za napredovanje državnih službenika (član 11. Predloga Zakona o budžetu)
  • Izvršavanje obaveza prema korisnicima budžetskih sredstava i prioritet u izvršavanju rashoda za robe i usluge korisnika budžetskih sredstava (čl. 12. i 15. Predloga Zakona o budžetu)
  • Obaveza uplate 50%, odnosno 100% dobiti, odnosno viška prihoda nad rashodima, u budžet RS (član 16. Predloga Zakona o budžetu)
  • Obaveza dostavljanja mesečnih izveštaja o obračunu zarada za društva kapitala i za javna preduzeća čiji je osnivač Republika Srbija (član 17. Predloga Zakona o budžetu)
  • Ograničenje isplate određenih primanja i primanja zaposlenih radi poboljšanja materijalnog položaja i uslova rada za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava RS i korisnike sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje u 2026. godini (član 18. stav 1. Predloga Zakona o budžetu)
  • U 2026. godini ne mogu se povećavati naknade za rad predsednika i članova komisija u javnom sektoru (član 19. Predloga Zakona o budžetu)
  • Planiranje ukupnih sredstava potrebnih za isplatu plata za 2026. godinu zaposlenih koje se finansiraju iz budžeta lokalne vlasti (član 46. st. 1, 2, 3. i 4. Predloga Zakona o budžetu)
  • Ograničenje isplata određenih primanja i primanja zaposlenih radi poboljšanja materijalnog položaja i uslova rada za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava lokalne vlasti u 2026. godini (član 46. st. 4-7. Predloga Zakona o budžetu)
  • Iskazivanje obračunate ispravke vrednosti nefinansijske imovine u 2026. godini za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava (član 23. Predloga Zakona o budžetu)

V. PORESKI TRETMAN DAVANJA NOVOGODIŠNJIH I BOŽIĆNIH POKLONA, KAO I ORGANIZOVANJA PROPRATNIH DOGAĐAJA OD STRANE POSLODAVCA

  • Pokloni deci zaposlenih za Novu godinu i Božić iz sredstava poslodavca u novcu, robi ili poklon vaučerima
    • Osnov za davanje poklona deci zaposlenih
    • Poreski tretman poklona koje poslodavac daje deci zaposlenih
    • Slučajevi i primeri kada pokloni deci zaposlenih poprimaju karakter zarade, uz obavezu plaćanja poreza i doprinosa
      • Primer obračuna poreza i doprinosa u slučaju isplate poklona deci zaposlenih preko neoporezivog iznosa i popunjavanje Obrasca PPP-PD
    • Poreski tretman poklon vaučera koje poslodavac poklanja deci zaposlenih povodom Nove godine ili Božića
  • Pokloni zaposlenima iz sredstava poslodavca
    • Isplata poklona zaposlenima koji se nalaze na bolovanju na teret RFZO
    • Isplata poklona zaposlenima koji se nalaze na porodiljskom odsustvu i odsustvu sa rada radi nege deteta
    • Poreski tretman poklon vaučera koje poslodavac poklanja zaposlenima povodom Nove godine ili Božića
  • Pokloni fizičkim licima koja nisu u radnom odnosu kod isplatioca
    • Davanja licima angažovanim po ugovorima van radnog odnosa
    • Davanja fizičkim licima koja nisu u radnom odnosu kod isplatioca a koje proizlaze iz rada ili druge vrste doprinosa delatnosti poslodavca
    • Davanja penzionisanim licima (bivšim zaposlenima kod isplatioca)
  • Davanje poklona u robi, novcu ili poklon vaučerima iz sredstava formiranih od sindikalne članarine je u potpunosti oslobođeno plaćanja poreza na dohodak građana i doprinosa za socijalno osiguranje
  • Isplate iz sredstava humanitarnih, socijalnih i drugih organizacija pravnih i fizičkih lica deci bez roditelja, deci ratnih vojnih invalida i sl.
  • Poreski aspekt plaćanja propratnih događaja povodom Nove godine i Božića
  • Prilog: Tabelarni pregled poreskog tretmana davanja poklona povodom Nove godine i Božića u zavisnosti od toga kojim licima se daju i iz kojih sredstava se isplaćuju

VI. PLANIRANJE MOGUĆEG BROJA LICA ZA NOVO ZAPOŠLJAVANJE i dodatno radno angažovanje u javnom sektoru za 2026. godinu

  • Utvrđivanje broja izvršilaca koji se bez saglasnosti mogu zaposliti kod korisnika javnih sredstava u 2026. godini
  • Izuzeci od ograničenja
  • Dodatno radno angažovanje
  • Pretpostavke za novo zapošljavanje
  • Postupak za pribavljanje saglasnosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje

VII. USTUPANJE ZAPOSLENIH NA PRIVREMENI RAD U SKLADU SA ZAKONOM O AGENCIJSKOM ZAPOŠLJAVANJU

  • Ustupanje zaposlenih na privremeni rad
  • Ograničenje broja ustupljenih zaposlenih poslodavcu korisniku
  • Trajanje ustupanja
  • Uslovi rada ustupljenog zaposlenog
  • Obaveze Agencije prema ustupljenom zaposlenom
  • Obaveze poslodavca korisnika
  • Kolektivna prava ustupljenih zaposlenih
  • Razlozi za otkaz ugovora o radu ustupljenom zaposlenom i prava zaposlenih po tom osnovu
  • Naknada štete
  • Kaznene odredbe – prekršaji

VIII. OBRAČUN AMORTIZACIJE ZA 2025. GODINU (računovodstvena i poreska amortizacija)

  • Obračun računovodstvene amortizacije za 2025. godinu
    • Sredstva koja podležu obračunu amortizacije
    • Osnovica za obračun računovodstvene amortizacije
    • Procenjivanje korisnog veka upotrebe i utvrđivanje stopa amortizacije
    • Metode obračuna računovodstvene amortizacije
    • Primer obračuna računovodstvene amortizacije i knjiženje iste
  • Obračun poreske amortizacije za 2025. godinu
    • Poreska amortizacija za sredstva stečena zaključno sa 31.12.2018. godine
    • Poreska amortizacija za sredstva stečena počev od 1.01.2019. godine
    • Rekapitulacija ukupno obračunate poreske amortizacije za 2025. godinu

IX. RADNI I NERADNI DANI U 2026. GODINI /shodno Zakonu o državnim i drugim praznicima u Republici Srbiji/
I MOGUĆI MESEČNI FOND SATI ZA 2026. GODINU